Recensie concert 7 oktober 2006

Mariavespers door EVE in één woord prachtig

Uitvoering is kroon op 25 jaar Eindhovens Vocaal Ensemble (EVE)

Zaterdagochtend hoorde ik Maarten 't Hart, die op de radio een programma met zijn eigen muziekkeuze presenteerde, honderd keer het woord 'prachtig' zeggen. Dat werd op den duur knap irritant. Aan het eind van die dag hoorde ik mezelf hetzelfde doen met betrekking tot de uitvoering van de Mariavespers van Claudio Monteverdi (1567-1643) door Ruud Huijbregts en de zijnen. Onze taal heeft blijkbaar niet genoeg alternatieven voor een woord dat waardering voor pure schoonheid wil uitdrukken. Deze uitvoering van de Mariavespers was de kroon op vijfentwintig jaar Eindhovens Vocaal Ensemble (EVE). Met dit jubileumconcert heeft het zichzelf en de verwachtingen van de grote groep aanhangers opnieuw overtroffen.

De Mariavespers zijn slechts bij een klein publiek bekend. Toch horen ze thuis in het rijtje van publiekstrekkers als de Bach-passies en het Requiem van Mozart. Eigenlijk kan ik geen verklaring vinden voor het feit dat ze niet

zo vaak worden uitgevoerd. Ze hebben alles in zich. De muziek is werkelijk prachtig, de instrumentale en korale bezetting biedt grote uitdagingen, alle solistenpartijen zijn meer dan interessant, de Mariavespers zijn zonder meer het neusje van de zalm voor fijnproevers. Het mooist aan deze uitvoering was de totaalklank. Het transparant en zuiver zingende koor, de gave, prachtig passende begeleiding door het Brabantsen Muziekcollegie met de drie trombones als samenbindende factor (alles en iedereen erop gericht de aan Maria alle respect betuigende muziek zo mooi mogelijk te laten klinken) waren een weldaad voor het oor. Voeg daaraan toe de stuk voor stuk schitterend zingende solisten, met als absolute toppers de tenoren Jan van den Elsacker en Patrick de Brabandere in het als middelpunt van het werk geplaatste duet 'Duo Seraphim', en je hebt een uitvoering om je vingers bij af te likken.

Mariavespers van Claudio Monteverdi door het Eindhovens Vocaal Ensemble, het Brabantsen Muziekcollegie, Marjon Strijk en Caroline Spanjaard sopraan, Jan van den Elsacker en Patrick de Brabandere tenor, Michiel Meijer en Bas Ramselaar bas, o.l.v. Ruud Huijbregts. Gehoord in de Catharinakerk op zaterdag 7 oktober 2006.