Bach heeft hem tijdens zijn leven waarschijnlijk niet in z'n geheel gehoord, de Hohe Messe. Veel koren, solisten en instrumentalisten hebben zich inmiddels op dit monumentale werk stuk gebeten, met deze vertolking door Het Eindhovens Vocaal Ensemble en consorten in de Eindhovense Catharinakerk zal Bach, vermoed ik zo, heel goed hebben kunnen leven. Het was een uitstekende uitvoering met een zeer zelfverzekerd zingend koor, een over het algemeen gevoelig en to the point begeleidend orkest en solisten van formaat, alles en iedereen o.l.v. Ruud Huijbregts die de zaak goed in de hand had.
De 'Hohe Messe' eist veel van een koor. Veel delen zijn polyfoon en vijf- of soms zelfs achtstemmig, het notenbeeld is daardoor vrij complex, de vele snelle gedeelten vragen om soepele en wendbare stemmen, zelfs voor een ervaren en goed geschoold koor is het een opgave aan de muzikale en stemtechnische eisen van dit werk tegemoet te komen. Het EVE zong de 'Hohe Messe' met een verbluffend gemak. De koorklank was zeer zuiver, opmerkelijk vol, zeker gezien het relatief kleine aantal zangers, stevig en evenwichtig, er werd zinnig en duidelijk gefraseerd, het koor maakte de indruk zeer precies te weten waar het mee bezig was. De stemmen van sopraan Anne Grim, counter-tenor Sytze Buwalda, tenor Paul van den Bemt en bas Johan Feyen pasten goed bij de muziek en klonken fraai en overzichtelijk in de ruimte.
De enige die ik minder geschikt vond - en dat zegt niet zozeer iets over de kwaliteit
van haar stem - was de mezzo-sopraan Riëtte Brands; haar stem was te dik voor een
beweeglijke aria als bijvoorbeeld 'Laudamus te' en had voor de akoestiek in deze kerk een
te groot vibrato.
Zo moeilijk en bewerkelijk als dit werk is voor het koor is het ook voor het orkest.
Het Brabantsch Muzyk Collegie klonk minder hecht dan het koor. Het begeleidde heel
acceptabel tot goed - goed was van toepassing op de fluit -, hobo-, viool- en de beruchte
hoornsolo (die wat ondoorzichtig klonk) - en legde (gelukkig) een duidelijke gevoeligheid
voor de sfeer van de verschillende onderdelen van deze mis aan den dag. Het was al met al
een bijzonder aangename, muzikaal zeer bevredigende ervaring, waarbij je de lange zit op
harde houten banken graag voor lief nam.