Wat een uitvoering! Proficiat, het koor groeit en groeit met hun dirigent.
Het orkest en de solisten hadden daardoor een geweldige basis om een uitvoering
neer te zetten die stond als een huis. Geen gezeur over interpretatie, maar een
totaal acceptabele manier om dit meesterwerk tot zijn recht te laten komen.
Gedreven dirigent, die geen moment verslapte, de vaart er goed in hield, duidelijke
accenten legde. zeer consequent bleef en waar nodig meezong; zelfs, indien dat bij
een wijfelende solist nodig leek.
Heerlijk die oplossing met de blokfluiten. Bij
veel uitvoeringen zie je de gewone fluiten die paar minuten overnemen, maar Bach
heeft dat snerpende zo bewust daar neergezet. Prachtig die oplossing met die twee
gedreven koorleden!
Solisten waren wisselend. Zeer ontroerende Christus, o zo belangrijk, het "Eli Eli"
deed de kerk huiveren! Prachtige evangelist, die tot in de verste hoeken te volgen
was.Hij had van mij ook wel een aria mogen zingen i.p.v. de tenor die duidelijk moeite
met de kerkruimte had, evenals de sopraan. Je moet "aanzetten" om gehoord te worden
maar tegelijkertijd een opera-effect vermijden, dat is niet iedereen gegeven, maar
veel doen helpt. Blijft een feit dat het werk in een kerk meer ontroert.
De pauze is niet alleen nuttig om het lijf te strekken, maar ook om even bij te
komen en je voor te bereiden op de climax, nogmaals met een koor en dirigent
waar Eindhoven blij mee mag zijn.
Orkest en continuo voelden de sfeer perfect aan, waardoor er een Mattheusuitvoering
ontstond die nog lang zal bijblijven.