Sommige missen van Joseph-Haydn hebben een zodanige omvang dat ze niet meer
in de hedendaagse liturgieviering passen. Ze hebben dan ook, tegen wil en dank,
de status van concertmis gekregen. Het Eindhovens Vocaal Ensemble voert traditioneel
begin december een grote Haydn-mis uit. Ditmaal was dat de Schöpfungsmesse, die haar
naam ontleent aan een kleine muzikale verwijzing naar het oratorium Die Schöpfung.
Er was zaterdagmiddag weinig mis met deze uitvoering door het EVE. De enige opmerking
die zou kunnen worden gemaakt is dat de koorklank aan de dunne kant was - blijkbaar
had het koor te kampen met zieken - waardoor de verhouding met het orkest soms
enigszins uit balans was. Koor en orkest musiceerden heel natuurlijk en vanzelfsprekend,
Ruud Huijbregts' visie op deze muziek was verkwikkend. Hij benadrukte het feestelijke,
het blije, het vol vertrouwen gelovige van deze mis
Hij trok de koorklank mooi door, liet voluit zingen en spelen, legde de musici weinig beperkingen op, waardoor ze zich vrij voelden vanuit zichzelf te musiceren. In deze sfeer van muzikaal jezelf kunnen zijn gedijden ook de solisten. De stralende sopraan van Marjon Strijk, de sterke alt van Louise Rijs en de betrouwbaar zingende tenor Jules Schaap en bas Hans van Heiningen gaven als solistenkwartet extra cachet aan de uitvoering.
Schöpfungsmesse van Joseph Haydn door het Eindhovens Vocaal Ensemble, het Catharina Consort,