Recensie concert 14 april 2006

Weldadig mooie Matthäus door Eindhovens Vocaal Ensemble

Het Eindhovens Vocaal Ensemble, het Brabantsch Muzyk Collegie en een keur van solisten voerden afgelopen vrijdagavond o.l.v. Ruud Huijbregts in de Eindhovense stadskerk de Matthäus Passion van Johann Sebastian Bach uit. Aan deze mededeling moet onmiddellijk worden toegevoegd dat dit de beste productie was die dit Eindhovense koor in haar jarenlange, vele mooie momenten kennende geschiedenis bracht. Alles aan deze Matthäus klopte; het bevlogen zingende koor, de warme, milde en mooi mengende orkestklank, de stuk voor stuk zeer betrokken zingende solisten. En hoewel niet alles puntgaaf was, was er geen noot die uit de toon viel, geen moment waarop niet alles ten dienste stond van de muziek, geen musicus die niet het allerbeste van zichzelf gaf.

Tenor Ludwig van Gijsegem (evangelist) bleek een uitermate boeiend verteller, bariton Hans van Heiningen een waardige en welluidende Christus. Sopraan Caroline Spanjaard zong stralend, alt Louise Rijs compact en betrouwbaar. De benadering van tenor Alex Vermeulen was aan de romantische kant maar recht uit het hart, de bas van Michiel Meijer klonk zuiver en sonoor. ‘t Mooist en ’t meest aangrijpend klonken de ingetogen gezongen sopraanaria ‘Aus Liebe’ en de vlot en vrij gezongen basaria ‘Mache dich mein Herze rein’.

Solisten en koor vormden een haast organische eenheid met het dienstbaar, maar ook heel zelfstandig begeleidende Brabantsch Muzyk Collegie. Prachtig gespeelde, mooi geïntegreerde solo’s versterkten de gezongen partijen en andersom, koor en orkest vormden een bedding voor elkaar, het was werkelijk een vorm van geven en nemen van de bovenste plank. Alles ging uit van en kwam bijeen in de persoon van dirigent Ruud Huijbregts, die zich drie uur lang als een waar medium openstelde voor de essentie van deze muziek en daar zijn eigen muzikale persoonlijkheid en boeiende inzichten aan toevoegde. Er hing iets onbenoembaar moois en weldadigs boven deze Eindhovense Matthäus; alsof er van boven met een glimlach op werd neer gekeken.

'Matthäus Passion van J.S. Bach door het Eindhovens Vocaal Ensemble, het Brabantsch Muzyk Collegie, tenor Ludwig van Gijsegem (evangelist), bariton Hans van Heiningen (Christus), sopraan Caroline Spanjaard, alt Louise Rijs, tenor Alex Vermeulen, bas Michiel Meijer. Algehele leiding Ruud Huijbregts. Gehoord in de Catharinakerk op vrijdag 14 april 2006.