Recensie
Hij was wat je noemt een heilig boontje, Sint Nicolaas van Myra, geboren in het jaar 280. Je zou bijna een hekel aan hem krijgen.
Toen hij uit zijn moeder kroop riep hij ‘God zij geloofd’ en een paar dagen later sprong zelf in de doopvont.
Enige voordeel is dat we aan hem het Sinterklaasfeest hebben te danken én de Saint Nicolas Cantata van Benjamin Britten.
De uitvoering door Collegium Vocale Gent, het Saint Nicolas Orchestra, het Souvenir Jeugdkoor en tenor Jelle Leistra had vele boeiende momenten.
Het meeste indruk maakte de samenzang in de vorm van twee plechtige koralen. Er is meteen verbinding als er samen wordt ge-zongen;
de muziek krijgt meer betekenis en je buurman is ineens iemand met wie je iets deelt.
Brittens cantate, in 1948 geschreven voor het honderdjarige bestaan van het Zuid-Engelse Lancing College, heeft toegankelijke en minder toegankelijke momenten.
Erg mooi, qua noten én uitvoering, was ‘His Piety and marvelous works’, een deel voor koor volgens de beste Engelse traditie. Tenor Jelle Leistra zong zijn stevige solo met overtuiging. Zijn lichte stem klonk vooral in zachte, hoge passages fraai en spannend, op de momenten dat hij wat meer volume mocht maken kwam hij net tekort.
Een pluim voor het Souvenir Kinderkoor, dat, inclusief de solisten Isa Simons, Teun van Campenhout en Damian Kieboom, zuiver, zelfbewust en gefocust zong.
Het voor de gelegenheid samengestelde orkest speelde gaaf en smaakvol en met gevoel voor het aparte timbre van Britten.
Collegium Vocale Eindhoven voelde Britten eveneens goed aan. Het zong plezierig en doortastend, aangevoerd door een gepassioneerde en goed leidinggevende Ruud Huijbregts.