'De Matthäus' door Ensemble in St.CathrienDoor Geert van EltenZonder Matthäus Passion is het geen Pasen, vinden Josine Dusseljée en Relinde Janssen. In afwachting van de repetitie van het Eindhovens Vocaal Ensemble (EVE) vertellen beide alten over hun beleving van de marathon onder de muziekstukken. Het is voor hen niet zozeer de moeilijkheidsgraad die indruk maakt. Die Hohe Messe vinden ze zangtechnisch een grotere opgave. "Maar bij de Matthäus kom je alle emoties tegen". vindt Dusseljée. "Mensen zijn boos, bang, klagen en er is verdriet, medelijden en huichelarij." Janssen: "Het lijdensverhaal boeit iedereen, ook mensen die niet geloven. Mij bezorgt het kippenvel van het begin tot het einde." Tijd en locatie dragen daar aan bij. De Goede Vrijdag staat voor de apotheose van de tragedie, de ontreddering en verslagenheid. En de stadskerk St. Cathrien is de vanzelfsprekende plaats om de liturgische handelingen tot hun recht te laten komen. Zoals het ontsteken van de paaskaars en zeker het doven op het moment dat Jezus sterft. Tenor Jan Berkers en bas Eric Ruis schuiven met dirigent Ruud Huijbregts aan in de herberg van Eckartdal, naast de kapel waar ze later repeteren. De zangers hebben allebei hun favoriete delen uit de muziek. Ruis raakt in vervoering bij de dialogen in de openingskoraal en Berkers bij het gevecht van de apostelen tegen de slaap. |
Ook vorig jaar waagde het EVE zich aan 'de Matthäus', maar het is nu volgens de mannen geen kopie van toen. "We hebben andere solisten en kunnen een tweede keer bewust het verhaal gaan uitdiepen." Dat sluit aan bij de opvatting van de dirigent. Die verwacht van alle koorleden dat ze de teksten begrijpen. Dat blijkt later ook bij het oefenen van de openingskoraal. Huijbregts wil de vertwijfeling laten horen. Hij is al zijn leven lang met de Matthäus Passion bezig. "En nu besef ik nóg duidelijker de totaalstructuur. Alles is met elkaar verbonden; de keuze van muziek, instrumenten, teksten, liturgie en natuurlijk het muzikale kruis dat zo wezenlijk is voor het verhaal. Dat is ook kenmerkend voor Bach, die samenhang." Ofschoon de kerk qua symboliek de beste locatie is, zijn er ook beperkingen. Zo komt het geluid van het koor en de begeleiding van het Brabantsch Muzyk Collegie en het Schola Cantorum van het Helmonds Vocaal Ensemble achterin niet goed over. En de houten banken vragen voor tweeënhalf uur om een kussentje. "Hoewel", aarzelen Dusseljée en Janssen, "het is toch een lijdensverhaal?" De Matthäus Passion, in samenwerking met de stichting Kerkconcerten, in de stadskerk St. Cathrien, vrijdag 29 maart om 19:00 uur. |