Het derde Cantateconcert in de Grote Kerk

Zaterdag 24 april 1999 was het zover,
het derde cantateconcert in de Grote Kerk van Sliedrecht. Een concert van Het Eindhovens Vocaal Ensemble met begeleiding van Het Brabants Muziek Collegie en diverse solisten.

EVE
Het zeer professioneel zingende Eindhovens Vocaal Ensemble aan het werk

Het Eindhovens Vocaal Ensemble werd in 1980 door enkele conservatoriumstudenten opgericht. Het Eindhovens Vocaal Ensemble stelt zich ten doel vocale muziek ten gehore te brengen uit verschillende stijlperioden, waarbij met name de barok ruim in het repertoire is vertegenwoordigd. Er wordt zeer regelmatig samengewerkt met andere vocale ensembles en diverse solisten. Een aantal leden heeft een muziekvakopleiding voltooid en veel leden hebben zangles. Binnen het Eindhovens Vocaal Ensemble wordt intensief aan koorscholing gewerkt. Het ensemble heeft o.a. zijn medewerking verleent aan het tot stand komen van een documentaire over Passiemuziek van Bach en tijdgenoten, uitgezonden door de NCRV. Op het repertoire staan naast de Passiemuziek van Bach o.a. de Maria vespers van Claudio Monteverdi. In 1997 heeft het ensemble, t.g.v. de restauratie van het Duyschot-orgel in Hendrik-ido-Ambacht haar eerste CD opgenomen. Vorig jaar heeft het Eindhovens Vocaal Ensemble haar tweede CD opgenomen, nu met het Brabants Muzyk Collegie.
Het derde concert in de Grote Kerk werd ook deze maal druk bezocht. Veel mensen genoten van het zeer goed zingende koor uit Eindhoven. Dirigent Ruud Huijbregts had niet alleen het koor maar ook de instrumentalisten naadloos aan zijn stokje hangen.
Wat er op het concert te horen was:

Allereerst de Cantate 'Christ lag in Todesbanden', BWV 4 van J.S. Bach,
het motet 'Lobet den Herrn, alle Heiden', BWV 230 van J.S. Bach.
Na de pauze
Dixit Dominus van G.F. Händel

De bas Johan Feyen tijdens de eerste cantate
.
Het Brabants Muzyk Collegie is een barokorkest, dat streeft naar een zo getrouw mogelijke uitvoering van muziek uit de 17de en 18de eeuw. Tevens wil het orkest de wat minder bekende werken van componisten uit de barok ten uitvoer brengen. Het orkest bestaat uit een vaste kern strijkers aangevuld met enige blazers. Er wordt gespeeld op authentieke instrumenten of kopieën daarvan. Naast het geven van zelfstandige optredens wordt het orkest steeds vaker gevraagd voor de begeleiding van grotere koorwerken zoals de Passie muziek en Hohe Messe van J.S. Bach en werken van o.a. Purcel en Telemann. In januari is de CD verschenen met muziek van Brabantse barokmuziek.
De bezetting met het cantateconcert was als volgt; drie eerste violen, drie tweede violen, twee alt violen, een cello, een contrabas, een orgel en een clavecimbel.
De meewerkende solisten waren:

Ellen van Ham-sopraan