Groot Kerstconcert Breugel op zondag

2 reacties

door Kliknieuws op 10-dec-2011 09:05

SON EN BREUGEL - Het ‘Groot Kerstconcert Breugel’ is op 11 december 2011 om 14.00 uur in de St. Genovevakerk in Breugel.

Dit jaar wordt het tienjarig jubileum van het concert gevierd met het Eindhovens Vocaal Ensemble onder leiding van Ruud Huijbregts, die ook samen met Piet Groenendijk het orgel bespeelt. Ook sopraan Simone Pannes uit Bochum staat op het programma. Kaarten zijn verkrijgbaar bij De Wereldwinkel aan de Nieuwstraat 10a in Son en op 11 december vanaf 13.30 uur bij de kerk in ‘Den Bauw’.

door catharina42 op 11-dec-11 16:33

Door een vriendin die aan de voorbereiding van de concerten mee werkt een aantal jaar geleden overgehaald om naar het Kerstconcert te komen en sindsdien geen jaar meer overgeslagen! Ook dit jaar was het weer prachtig, zowel door de zang van het Eindhovens Vocaal Ensemble, als de sopraan Simone Pannes, en het orgelspel van Piet Groenendijk en de dirigent van het koor Ruud Huijbregts.
Enige minpunt was, evenals voorgaande jaren, dat er zo weinig publiek komt! De kerk hoort voor dit prachtige concert vól te zitten! Het heeft niets met wel of niet gelovig of katholiek zijnde te maken, het is gewoon elk jaar schitterend en de organisatoren werken zich elk jaar een ongeluk om er weer wat moois van te maken! En nogmaals: het is dit jaar wéér gelukt! Chapeau!

door apennootje op 11-dec-11 22:58

Wies Platje, voorzitter van de Stichting Kerstconcerten, resumeerde na afloop het concert in éen enkel woord: kippenvel!
Het was een zó prachtig concert. Mooi programma met muziek van de middeleeuwen tot een hedendaagse compositie van Arvo Pärt, Gregoriaans werd er gezongen en Christmas Carols kon je beluisteren (en zelfs in het laatste stuk meezingen). Wat een heel goed koor, dit Eindhovens Vocaal Ensemble onder leiding van Ruud Huijbregts: zuiver, zacht, krachtig, gedifferentieerd. De gezongen teksten uitstekend te verstaan. De glasheldere stem van sopraan Simone Pannes matchte uitstekend met het koor. Zoals zij de Gregoriaanse gezangen voordroeg begreep je ineens, wat voor'n mooie muziek Gregoriaans kan zijn. Fantastisch ook de twee stukken van Bach "Ich steh an Deiner Krippen hier" und "O Jesulein süß". Eenvoudige, bekende melodieën die zij op een hoog niveau evenzo eenvoudig zong, met kleine, erg mooie, niet opdringerige versieringen in de verschillende coupletten. Ik hoorde een van de koorzangers na het concert zeggen: dat is zo fraai, zo spannend, je vraagt je af: wat gaat ze nu weer doen? Je luistert zeer geconcentreerd, en je gaat er zelf nog mooier zingen ook.

Mooie afwisseling de twee solostukken voor orgel, een van de Breugelse organist Piet Groenendijk, het andere door de Eindhovense stadsorganist Ruud Huijbregts ten gehoor gebracht.

Een eenmalig muzikaal belevenis waar hoogstaande interpretatie, uitstekende prestatie en de diepe gevoelens van advent en kerst bij elkaar kwamen.

Iedereen, die er niet was, heeft echt iets gemist!